Lussekatter

Gula och fina....
 
 
Blev tillfrågad om jag ville baka lussekatter och vad säger man när man älskar att baka.
Just nu är det ju lite jobbigt då jag själv inte ska äta gluten och socker men jag gjorde ett försök och de blev så fluffiga och saftiga....ja jag smakade en och nu mår inte magen något vidare. Förstår inte varför jag utsätter mig för detta då jag vet att jag inte tål det.
Provade Leilas recept på saftiga lussekatter och det var riktigt bra.
 
Saftiga lussekatter
24-34 stycken
200 g smör
2 påsar saffran 
5 dl mjölk 3%
1/2 dl vispgrädde
1 pkt jäst
2 ägg
2 dl strösocker
1 krm salt
16-17 dl vetemjöl
 
1. Smält smöret i en kastrull tillsammans med saffranet och låt det koka upp.
2. Ta av från värmen och tillsätt mjölk och grädde, låt svalna eller värm upp till 37 grader.
3. Vispa ut jästen med den fingervarma vätskan. Tillsätt ägg, strösocker och salt.
4. Arbeta in mjölet i degen lite i taget tills den börjar släppa från kanterna, inte för mycket mjöl för mjölet sväller en hel del under jäsningen.
5. Låt degen jäsa under en bakduk till dubbel storlek ca 45-60 minuter.
 
Pensling
1 ägg
1 msk vispgrädde
1 dl russin
 
1. Knåda degen på ett mjölat bakbord och dela i fyra bitar. Dela sedan varje fjärdedel i antingen sex eller åtta bitar.
2. Sätt ugnen på 225 grader eller 200 grader varmluft.
3. Rulla ihop till lussekatter och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Låt dem jäsa under bakduk 45-60 minuter.
4. Blanda ägg och grädde i en skål och pensla de jästa lussekatterna.
5. Garnera med russin och ev lite pälsocker och grädda dem ca 10 minuter. 

Kommentera inlägget här.

Namn:

E-postadress (Publiceras ej):

URL/Bloggadress:
Spara uppgifter (tills nästa gång du kommenterar)

Kommentar:

RSS 2.0