Baileysrutor


Sött och gott...

Har ikväll bakat en ny kaka och som inte är LCHF utan en riktig söting.
Här kommer receptet.

Baileysrutor
Botten
4 1/2 dl socker
3 1/2 dl mjöl
3 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
6 msk kakao
225 g smör
2 1/2 dl vatten

Smörkräm
200 g smör
200 g florsocker
1 ägg
1/2 dl Baileys (eller någon annan smaksättare tex punch)

Lock
250 g mörk choklad
4 msk neutral olja

Blanda alla torra ingredienser som ska vara till kakans botten.
Smält smör och häll i vattnet i en kastull, låt koka upp och häll sedan i bunken med de torra ingedienserna.
Blanda ordentligt.
Bred ut smeten i en bakpappersklädd långpanna och grädda i 175 grader i ca 20 minuter.
Låt svalna.

Vispa ihop florsocker och smör och rör sedan i ägg och Baileys. Vispa en stund tills allt blandats.
Bred krämen på den kalla kakan, ställ in kakan i frysen för att stelna.
Smält chokladen och oljan försiktigt i en kastrull och bred sedan ut den på den kalla kakan.
Skär kakan i lagom stora bitar.

Ät och njut

Nu är klockan över tolv och det är dags att sova.
Sov gott
millamagi sa:

Åh... så gott det låter,risken är att jag snart måste sluta gå in på din blogg - du har alldeles för mycket godsaker. Nä jag bara skojade, jag kommer fortsätta läsa din blogg ska bara "fixa till" min karraktär lite - nu är det godis/sötSTOPP big time. ha en bästa dag, kram

2011-10-26 @ 14:12:00 | http://millamagi.wordpress.com
Erica AKA Tomtens Dotter sa:

Mamma bakade dessa till jul, och de var fantastiskt goda! Tack för tipset.



Jag lånar receptet (självklart med hänvisning hit) och lägger ut hos mig. Ok?

2012-01-14 @ 11:31:12 | http://tomtensdotter.blogg.se/

Kommentera inlägget här.

Namn:

E-postadress (Publiceras ej):

URL/Bloggadress:
Spara uppgifter (tills nästa gång du kommenterar)

Kommentar:

RSS 2.0