Solskensbullar


Hur goda är inte dessa....

Nu har jag bakat igen, gäller att passa på när vädret är sämre. Men nu har vi klarblå himmel här i Höganäs så i morgon hoppas jag kan man kan ligga på stranden ett tag innan sonen och jag kör upp till Norrköping. Mannen är hemma och vilar upp sig från oss ;o)
Jag har varit duktig och bara ätit en bulle, inte likt mig men måste man så måste man ;o)
Här kommer ytterligare ett recept till min receptsamling här på bloggen:
Solskensbullar
Saftiga vaniljkrämsfyllda bullar som skiner som små solar på kakfatet
13 dl vetemjöl ca 800g
1 dl strösocker
1 tsk salt
2 tsk stött kardemumma
150 g smör eller margarin, rumsvarmt
50 g jäst för söta degar
5 dl mjölk

Fyllning
ca 4 dl vaniljkräm
Pensling
uppvispat ägg
smält smör
strösocker

Gör så här:
1. Häll det mesta av mjölet samt socker, salt och nystött kardemumma i en stor bunke eller i en assistent. Klicka i smöret.
2. Smula jästen över ingredienserna samt uppvärmd mjölk (fingervarm, ca 37 grader)
3. Bearbeta allt till en blank och smidig deg som släpper bunkens kanter. Det tar 4-6 minuter. Har du ingen assistent så använder du en elvisp försedd med degkrokar.
4. Låt degen jäsa till dubbel storlek i ca 30 minuter.
5. Kör några varv med maskinen.
6.Ta sedan upp degen på ett mjölat bakbord och knåda den lätt.
7. Dela degen i fyra delar och rulla dem till längder. Dela varje längd i 10 delar (jag gjorde 8) och rulla varje del till en slät bulle. Låt bullarna jäsa under bakduk på bakplåtspappersklädda plåtar i ca 30 minuter.
8. Vispa till en tjock vaniljkräm från pulver. Häll krämen i en spritspåse. Det går även bra med en kraftig plastpåse där du klipper ett hål i ena hörnet.
9. Sätt ugnen på 250 grader. Gör ett hål med fingret i varje bulle. Fyll hålet med vaniljkräm. Låt bullarna jäsa i ca 10 minuter.
10. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda dem mitt i ugnen i 5-8 minuter.
11. Pensla de avsvalnade bullarna med smält smör och rulla/doppa dem i strösocker.


Hoppas ni har haft en bra dag och inte tröttnat på alla mina recept som jag lagt ut nu i dagarna
Kramisar
Josefine, Blåeld sa:

Åh, det var läänge sedan jag åt sådana, de är så goda! Har aldrig testat att baka dem själv, men kanske ska testa!



Kram!

2010-07-01 @ 21:31:53 | http://blaeld.blogg.se/
Cilla sa:

Älskar sånna!Jag hade ätit tills dom var slut=S

Kram

2010-07-01 @ 21:46:26 | http://cillapilla.devote.se
cecce sa:

Mmm...de ser riktigt goda ut.

Lite annorlunda recept också...på bulldegen alltså. Var har du hittat det??

Har du köpt nya tidningen Hembakt?

Gör det. Massor med goda kakrecept. Bakade en ny slags muffins idag och de blev ljuvligt goda.



Såg att du ringt idag.

Skit också...jag skulle ringt upp dej, men har nästan pratat oavbrutet i telefon idag så det får bli i morgon.



Hoppas du får det trevligt i N-köping!

Kramar

2010-07-01 @ 23:22:47 | http://ceccesblogg.blogg.se/
Sus sa:

Guuud, så smarrigt!

Jag som sällan tycker om eller äter bakverk har enkelt lagt denna sida till mina favoriter.

Dessa bullar bara Måste jag göra ;)



Kraaaaaaaaaaam

2010-07-01 @ 23:54:02 | http://blomtoken.blogg.se/
Camilla sa:

Ååååå....vaniljbullar är det bästa jag vet.

Du....dig skulle jag vilja komma och fika hos :)

God morgon!

2010-07-02 @ 08:25:48 | http://cammo69.blogspot.com
Annas inspiration sa:

Åh jag ÄLSKAAAR sådana,

så länge sedan jag bakade sådana!

2010-07-02 @ 18:44:42 | http://annasinspiration.blogg.se/

Kommentera inlägget här.

Namn:

E-postadress (Publiceras ej):

URL/Bloggadress:
Spara uppgifter (tills nästa gång du kommenterar)

Kommentar:

RSS 2.0