Blåbärspaj


Blåbär är så gott och nyttigt....

Hittade ett så gott recept på blåbärspaj som vi testade i helgen när vi hade besök av kära familjen.
Mycket gott :o) Jag tror att jag hittade receptet på bloggen kalasgott?
Här kommer receptet:

Blåbärspaj
Pajdeg
125 g smör
3 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1-2 msk vatten

Fyllning
2 dl creme fraiche
saften av en 1/2 citron
2 ägg + 1 äggula
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 msk marsanpulver
2 msk vetemjöl
2 tsk potatismjöl
3 dl blåbär

1. Pajdeg: Mixa alla ingredienser till en jämn deg. Tryck ut pajdegen i en rund bakform och låt stå kallt i minst 20 minuter.
2. Rör snabbt ihop alla ingredienser och häll fyllningen i pajformen.
3 Grädda i 150 grader ca 45 minuter
Låt pajen svalna något innan servering.

Ät pajen med vaniljvisp eller glass.
Jag hittade denna hjätformade pajformIittala butiken förra veckan, sååå söt i min smak :o)
Ann-Louise sa:

Mmmmm ser god ut och vilken fin form du hittade. Kakan påminner mig om barndomens blåbärskaka med rumfordsdeg mamma gjorde.



Tack snälla för awarden!! Skickar den genast tillbaka till dig! Är du ledig nu igen eller jobbar du på? Har du kommit på något till hösten? Har nu förstått exakt var Höganäs ligger och sommrarna måste ju vara underbara där. Har du varit på Systrarna el Flickorna Lundgrens och fikat?



Kramar

2010-08-10 @ 15:23:11 | http://annlouisesvarld.blogg.se/
soffie sa:

mums va gott!!!

tack för receptet

2010-08-10 @ 20:46:29 | http://soffie69.blogg.se/

Kommentera inlägget här.

Namn:

E-postadress (Publiceras ej):

URL/Bloggadress:
Spara uppgifter (tills nästa gång du kommenterar)

Kommentar:

RSS 2.0