Kycklingfilé i vinsås


Fredagens middag.....


Nu är jag hemma från dagens arbete och trött som vanligt ;o) Ute är det grått och trist och även regnet faller, såå tråkigt :o(


Provade ett nytt recept till fredagskvällen och det var riktigt gott förutom att jag läste lite fel, schalottenlöken skulle vara i formen tillsammans med filén och inte i såsen som jag läste!!!
Jag delar gärna med mig av receptet för er som vill prova.

Kyckling i vinsås
4 portioner

250 g schalottenlök
1 msk smör
200 g champinjoner
2 msk smör
1/2 tsk salt
4 kycklingfiléer
4 kvistar färsk timjan
1 tsk salt
2 msk smör
1 pkt rimmat stekfläsk (därav 2 skivor till såsen)

Såsen:
2 skivor stekfläsk
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 dl rött vin
1 dl vatten
1 hönsbuljongtärning
2 msk tomatpuré
2 msk kinesisk soja
2-3 kvistar timjan
1 msk maizena ljus redning
1 msk finhackad färsk timjan

Tillbehör:
Kokt potatis


1. Sås: Tärna 2 skivor fläsk och skala och skär även löken i tärningar. Fräs fläsk och lök i en kastrull på medelgod värme. Pressa över vitlöken. Rör om.


2. Tillsätt rött vin, vatten, smulad buljongtärning, tomatpuré, soja och färsk timjan. Låt såsen sjuda på svag värme under lock 30 minuter. Sila ner såsen i en ren kastrull. Ställ åt sidan.


3. Kyckling: Sätt ugnen på 125 grader. Skala schalottenlöken. Bryn den i smör 5-6 minuter. Skaka pannan regelbundet. Lägg löken i en ugnssäker form.

4. Dela champinjonerna i mindre bitar. Fräs i smör tills de fått lite färg. Salta. Rör om då och då. Flytta över till formen med löken.

5. Putsa kycklingfileérna. Stick in en timjankvist i den lilla fickan på respektive filé. Salta runt om. Bryn i smör på båda sidor till fin färg. Lägg fileérna i formen med lök och champinjoner.

6. Placera en ugnstermometer i mitten av den största filén. Ställ formen i mitten av ugnen. Ugnsstek tills kycklingen har en innertemperatur på 68 grader. det tar ca 30 minuter.

7. Koka potatisen. Stek fläsket. Red av såsen med maizenaredning. Ge den ett uppkok och tillsätt finhackad timjan precis före servering.

Vad tror ni hände, jo efter 4 rader så somnade jag ;o) Men nu har jag sovit ett tag, mannen lagar mat och ikväll blir det kanske finalen i Körslaget :o)
Jag hade fel inställningar på kameran, därav den suddiga bilden :o(

Ha en trevlig lördagskväll
Kram på er

cecce sa:

Åhh...så gott! Ska provas!

Kramar

2009-11-15 @ 08:18:20 | http://ceccesblogg.blogg.se/
Susanne P sa:

Oj, oj så gott det ser ut!

Det blir nästa helgs lördagsmiddag!!!

(Blir det gott så länkar jag till dej ;) )

Kram

Susanne P

2009-11-15 @ 20:10:32 | http://susannep.blogspot.com/

Kommentera inlägget här.

Namn:

E-postadress (Publiceras ej):

URL/Bloggadress:
Spara uppgifter (tills nästa gång du kommenterar)

Kommentar:

RSS 2.0