Havrerutor


Nybakat bröd...

Har idag bakat Havrerutor, ett nytt recept som jag hittat.
Denna gång inget LCHF recept för jag är tvungen att bli av med mjöl som jag har i skåpen och just nu syndar jag rätt mycket.
Här kommer receptet:

Havrerutor
25 rutor
4 dl fiberhavregryn
5 dl vatten
50 g jäst
25 g smör
2 dl vatten
3 msk mörk sirap
2 dl filmjölk
1 msk salt
1 msk brödkrydda
15-16 dl rågsiktsmjöl

1. Häll fiberhavregrynen i en bunke. Koka upp 5 dl vatten och slå det över grynen. Rör om och låt det svalna till fingervärme, 37 grader. Det tar ca 45 minuter.
2. Smula jästen i en bunke. Smält smöret. Tillsätt vattnet (2dl) och värm vätskan till fingervärme. Rör ut jästen i vätskan.
3. Tillsätt grynblandningen, sirapen, filmjölken, saltet och brödkryddan.. Arbeta in mjölet till en smidig deg. Låt den jäsa under bakduk i ca 45 minuter.
4. Ta upp och arbeta degen på mjölat bord. Stjälp upp degen i en bakpappersklädd långpanna, ca 30x40 cm. Platta ut den med mjölade händer. Pensla en kniv med lite olja och skär degen i 25 rutor. Låt jäsa under bakduk i ca 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.
5. Grädda brödet i mitten av ugnen i ca 25 minuter. Stjälp upp brödet på galler och låt det kallna under duk.

Lycka till!
cecce sa:

Mmm...ser gott ut! Själv har jag bakat foccacia. Tror jag äter ihjäl mig!:-)

Vilken fiiin lägenhet du har. Önskar också jag hade sådär fräscht och fint!

Du får komma till mig precis när du vill. Det vet du!



Kramar!!

2012-02-18 @ 18:34:19 | http://ceccesblogg.blogg.se/
Gittan sa:

Hej Susanne =) Vet inte om du kommer ihåg att jag sitter i samma sits som dej sen i oktober förra året..jobbar 110% just nu för att kunna lägga undan några kronor inför flytten..har inte hittatnågonlämpl läg ännu..springer påvisningar minst 2ggr i veckan haha...det e slitsamt må jag säga men jag säger som du attman vill ju inte ha en sunkig lägenhet. Hur mycket får du betala för din fina lägenhet?

2012-02-18 @ 19:17:16 |
Susanne sa:

Gittan: Visst kommer jag ihåg dig. Jag betalar 8300 kronor, inte är det billigt men jag gillar den verkligen och skulle ha svårt att byta ner mig.

Jag tittar på köpeslägenheter i Norrköping men det är svårt att få låna när man inte har något jobb där i staden, frusterande och jag känner mig fast här i Skåne på något sätt.



Kramen

2012-02-18 @ 19:38:24 | http://gronanyanser.blogg.se/

Kommentera inlägget här.

Namn:

E-postadress (Publiceras ej):

URL/Bloggadress:
Spara uppgifter (tills nästa gång du kommenterar)

Kommentar:

RSS 2.0