Sesamknäcke


Supergoda...
 
Provade att göra dessa sesamknäcke idag, kan nog även kalla dom kex.
De var riktigt goda och kanske att jag kommer äta för många men jag brukar inte överäta. Det är svårare med sötsaker tycker jag.....får hålla tummarna att jag kan sköta mig.
Här kommer receptet:
 
Sesamknäcke
3 dl sesamfrön
1 dl solroskärnor
60 g grovt riven ost (gärna lagrad)
1 msk fiberhusk
1 dl vatten
2 ägg
1/2-1 tsk salt
Flingsalt (kan uteslutas)
 
Sätt ugnen på 170 grader.
Blanda samman alla ingredienser och bred sedan ut på pappersklädd plåt. Jag brukar trycka ut den mellan två bakplåtspapper med händerna för att få den riktigt tunn. Jag fick därför två plåtar.
Sätt in i ugnen 20 minuter.
Skär sedan försiktigt önskad form på kexen.
Sänk värmen till 140 grader och låt stå ca 40 minuter till.
Ta ut knäcket och känn så att det är torrt rakt igenom.
Jag lät mitt stå kvar i ugnen med luckan på glänt några timmar  efteråt.

Kommentera inlägget här.

Namn:

E-postadress (Publiceras ej):

URL/Bloggadress:
Spara uppgifter (tills nästa gång du kommenterar)

Kommentar:

RSS 2.0