Hallongrottor

Syltkakor....
 
Ibland när jag känner mig trött och hängig slänger jag ihop en liten deg. Detta recept på hallongrottor är både enkelt och smidigt.
Jag äter inte så mycket själv och ger ofta bort det jag bakar men det är ett intresse jag har och det är också balsam för själen att få baka.
Här kommer receptet:
 
Hallongrottor
200 g smör
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
4.5 dl vetemjöl
 
Fyllning
0.5 dl hallonsylt
 
Gör så här:
1. Rör smör och socker smidigt
2. Blanda vaniljsocker, bakpulver och mjöl. Rör ner det i smeten och arbeta samman till en deg.
3. Forma degen till en rulle, ca 20 cm lång och skär 20 bitar (jag gjorde 15 kakor)
4. Rulla dem till kulor och lägg i små papperformar (jag använde vanliga bullformar)
Tryck en fördjupning i varje degkula med mjölat finger.
5. Lägg lite hallonsylt i varje grop ca 1/2-1 tsk
6. Grädda i 175 grader ca 18 minuter
 

Kommentera inlägget här.

Namn:

E-postadress (Publiceras ej):

URL/Bloggadress:
Spara uppgifter (tills nästa gång du kommenterar)

Kommentar:

RSS 2.0