Solrospanini



Med surdeg....

Nu har min surdeg stått ett par dagar så idag har jag bakat dessa bullar. Receptet hittade jag i tidningen BAKA, bullarna blev supersaftiga och goda :o)
Detta är ett picnickbröd och blev därför ganska stora så man kan nog göra några flera nästa gång så att de blir lite mindre. Dessa ska man enligt receptet fylla med salami, brieost, grönsallad och färskost....mums!!!

Här får ni receptet:

Solrospanini

ca 10 st
750 g vetemjöl
50 g fint rågmjöl
50 g grovt rågmjöl
30 g linfrö
20 g salt
35 g jäst
1/2 liter vatten
150 g surdeg
100 g mörk sirap
50 g smör eller solrosolja

50 g havregryn
50 g solrosfrön

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör ut jästen och surdegen i vattnet och tillsätt detta tillsammans med sirap och smör eller olja. Arbeta till en smidig deg. Forma degen till 10 runda bollar och platta till dem. Låt bröden jäsa under duk på plåt med bakplåtspapper i ca 40-50 minuter. Värm ugnen till 220 grader. Strö havregryn och solrosfrön över bröden och grädda i 12-14 minuter.

Rågsurdegsstart
Dag 1, kväll
11/2 dl ljummet vatten
1 tsk honung
80 g grovt rågmjöl

Värm en liten keramikskål genom att fylla den med hett vatten (som sedan hälls ut). Rör ut honungen i ljummet vattnen och häll över det i den uppvärmda skålen. Blanda i mjölet och rör tills alla klumpar löst sig. Täck med plast och låt skålen stå på ett varmt ställe, till exempel i skåpet ovanför kylskåpet.

Dag 2, morgon
1 dl ljummet vatten
50 g grovt rågmjöl

Värm en ny skål med varmvatten. Blanda ljummet vatten och rågmjöl i skålen med degen från dag 1. Häll över blandningen i den uppvärmda skålen. Rör runt, täck med plast och låt skålen stå varmt.

Dag 2, kväll
1 dl ljummet vatten
50 g grovt rågmjöl

Upprepa samma procedur som på dag 2:s morgon.

Dag 3, morgon
1 dl ljummet vatten
50 g grovt rågmjöl

Upprepa samma procedur som tidigare.

Dag 3, kväll
Nu bör surdegen vara färdig, den ska bubbla och dofta syrligt och friskt. Om proceduren inte kommit igång, låt den stå varmt ytterligare något dygn.

Förvara och mata din surdeg
Förvara rågsurdegsstarten i en burk med tättslutande lock i kylskåpet. Mata den 1 gång i veckan med 1/2 dl vatten (45 grader) och 1 msk rågmjöl. Ta fram burken ur kylskåpet ett dygn innan du ska baka. När du använt surdegsgrunden till att göra din första surdeg, kom ihåg att ta undan 1 dl av den som du sparar och använder till nästa bak. Gör sedan så varje gång du bakar.

Lycka till med baket :o)
Kram alla söta

Ann-Louise sa:

God kväll!

Åh vad jag önskar att jag hade din ork och fick lite bakat här hemma! Ser supergott ut och med god fyllning ännu bättre.

Jag har också en downperiod just nu så jag förstår lite hur du känner. Hösten är inte skoj och jobbet suger musten ur mig nu + att jag inte är pigg. Vi får peppa varandra och ta nya tag!!!



Kramar (synd det är så långt annars hade jag kommit över på en macka och pratstund!)

2010-09-29 @ 20:39:41 | http://annlouisesvarld.blogg.se/
christin sa:

Men mums vad gott! Jag ska också ta och baka gott bröd :) Såg väldans gott ut det där

2010-09-29 @ 20:56:52 | http://christinsshopping.blogg.se/
Camilla sa:

Gud så goda dom ser ut att vara.

Men tyvärr....ska jag baka ska det gå fort och enkelt ,ska det vara :)

Ha det bäst!

Kram!

2010-09-29 @ 21:21:24 | http://cammo69.blogspot.com
cecce sa:

När får jag komma?:-)

Bullarna ser skitgoda ut!

Hoppas du har det bra i höstrusket och att du står ut på jobbet.

Fy...det är mycket nu!!



Många kramar!!

2010-09-30 @ 09:42:27 | http://ceccesblogg.blogg.se/
Annas inspiration sa:

Jag är baksugen, men nu hinner jag inte ;-) Rackarns med!



hur är det med dig? Trivs du på jobbet? Hinner inte kika in hos dig så ofta som jag önskar.



Stor kram

2010-09-30 @ 12:51:05 | http://annasinspiration.blogg.se/

Kommentera inlägget här.

Namn:

E-postadress (Publiceras ej):

URL/Bloggadress:
Spara uppgifter (tills nästa gång du kommenterar)

Kommentar:

RSS 2.0