Köttfärs och kantarellpaj


Kantareller......

Åhhh vad skönt med fredag, när jag kom hem från jobbet slocknade jag även idag någon timme ;o)
Sedan har jag funderat på vad vi ska äta ikväll, fick tips på FB då någon skulle äta köttfärspaj med kantareller. Blev så sugen och letade upp ett recept......
Hittade detta recept tasteline och det var riktigt gott :o)

Sitter nu och kollar på IDOL och gläds med tårar av de som går vidare, jag är lite blödig och gråter jämt när andra gråter ;o)

Hoppas ni har en mysig fredagskväll och nu kommer receptet:

Köttfärs och kantarellpaj
Pajdeg
50 g smör eller margarin
4 dl vetemjöl
1  1/2 dl mjölk
2 tsk bakpulver
Blanda ihop med händerna eller med hjälp av en matberedare. Tryck ut i en pajform.

Fyllning
1/2 liter kantareller
2 finhackade gula lökar
2 pressade vitlöksklyftor
olja till stekning
500 g köttfärs
salt och peppar
Fräs ingredienserna, salta och peppra. Lägg i pajskalet.

Täcke
5 dl creme fraiche
4 dl riven ost
4 msk majonäs
Röres ihop och häll över köttfärsen. Grädda i 200 grader 25-30 minuter.
Servera med en god sallad.

Lycka till och många kramar
Bambi sa:

Det ser GOTT ut !

Älskar allt som smakar skog ;)

Synd Chami eller vad han hette inte gick vidare han var ju kul !

Ha en trevlig helg.

2010-09-24 @ 21:44:43 | http://bambisar.blogspot.com/
Susanne P sa:

Jag bara älskar gula kantareller...och har hittat ganska mycket i år. Men inte har det varit ett supersvampår i år som många förutspådde..!

Idol i år är inte heller så lätt att förutspå...men jag gissar att den där tjejen som är rödhårig, kommer att gå rätt så långt. Vi får se...

Kram

2010-09-24 @ 22:58:24 | http://www.susannep.blogspot.com/

Kommentera inlägget här.

Namn:

E-postadress (Publiceras ej):

URL/Bloggadress:
Spara uppgifter (tills nästa gång du kommenterar)

Kommentar:

RSS 2.0