Fiskgryta med tomat och aioli


Mums....

Denna kväll har jag provat ett nytt recept på fiskgryta och den blev verkligen jättegod :o)
Jag delar som vanligt med mig av receptet för er som är intresserade.

Fiskgryta med tomat
Fyllig, värmande och timjansdoftande fiskgryta som blir ljuvlig med en klick aioli. Lätt att laga är den också!
4 portioner

6 potatisar, skalade och tärnade
3 morötter, skalade och tärnade
1 lök, skalad och hackad
2 vitlöksklyftor, skalade och finhackade
2 tsk timjan
2 msk olivolja
500 g krossade tomater
5 dl fiskbuljong (vatten, buljongtärning eller fond)
Salt och peppar
1 citron
400 g hoki- eller torskfilé, tinad och tärnad.

Fräs potatis, morötter, lök och timjan i olivolja. Tillsätt krossade tomater och fiskbuljong. Koka sakta 15-20 minuter. Smaksätt grytan med salt, peppar och några droppar citronsaft. Tillsätt fisktärningarna i grytan och koka sakta några minuter.
Servera grytan med baguette och aioli.

Aioli
Creme fraiche
Majonäs
Vitlök
Salt och peppar

Blanda ihop alla ingredienser och smaka av.

Smaklig spis!
cecce sa:

Åh...så gott det ser ut!

Ska absolut testas!!



kram

2010-09-09 @ 22:50:46 | http://ceccesblogg.blogg.se/
Susanne P sa:

Den grytan skall absolut serveras till middag någon dag!

Ser att du har en Änglatrumpet som blommar! SÅ ljuvligt! Och en gul!....själv har jag bara aprikosfärgade...som är massa knoppar på men inga har slagit ut än. Jag vet inte hur länge jag törs ha dem utomhus, det börjar att bli ganska så kallt nu. De får nog snart flytta in i värmen.

Kram

2010-09-09 @ 23:18:54 | http://www.susannep.blogspot.com/
Camilla sa:

Låter gott!

Fast jag är inte riktigt en fiskmänniska.

Ha en toppen fredag!

Kram!

2010-09-10 @ 08:59:12 | http://cammo69.blogspot.com
Anonym sa:

Hej!! GRATTIS till jobbet, hoppas du kommer trivas utmärkt..=) LÅter som en supergod middag du lagat, ska självklart testass någon dag.. Trevlig Helg!! Kram

2010-09-10 @ 11:25:38 |
Therese sa:

Glömde ju fylla i namnet på föregående inlägg..=)

Bambi sa:

Hejsan :)

Kul jag hittade din blogg så smaskigt med fisk gryta!

Brukar jag också göra .

Såg även dina fina kesomuffins det ska jag testa .

Tittar med andra ord in igen ;)

Kram Bambi

2010-09-10 @ 15:00:19 | http://bambisar.blogspot.com/
Anonym sa:

2010-11-12 @ 02:10:39 |

Kommentera inlägget här.

Namn:

E-postadress (Publiceras ej):

URL/Bloggadress:
Spara uppgifter (tills nästa gång du kommenterar)

Kommentar:

RSS 2.0