Cheesecakemuffins med choklad


Efter ett nytt recept igen....

Ja nu var jag tvungen att testa ett nytt recept på muffins igen, hittade detta hos Elin.
Dessa stora jumboformar köpte jag på marknaden igår och visst är dom söta...men jättestora ;)

Här kommer receptet:
Cheesecakemuffins med choklad
ca 14 medelstora muffins, jag fick ut 7 stora nu
125 g smör
2 1/2 dl råsocker
2 ägg
1 1/4 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 1/2 dl mjölk
3 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1/4 tsk salt

Fyllning
300 g Philadelphiaost
3/4 dl socker
1 ägg
1 tsk vaniljsocker

1. Vispa rumstempererat smör och råsocker poröst med elvisp.
2. tillsätt äggen och vispa till en smet.
3. Blanda ner kakao och vaniljsocker.
4. Vispa ner mjölken och blanda till en jämn smet.
5. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat och salt i en bunke.
6. Rör ner mjölblandningen i chokladsmeten.
7. Blanda ingredienserna till fyllningen.
8. Lägg en klick av chokladsmeten i varje muffinsform. Fyll dem till hälften.
9. Toppa med fyllningen så att formarna är fyllda 3/4.
10. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader ca 25 minuter, använder ni större formar tar det längre tid.

Jag använder alltid muffinsplåt där jag ställer i formar för att få fin form annars flyter muffinsen ut och blir platta.
Lycka till
Hemma hos Katta sa:

Cheesecake och choklad kan nog inte bli annat än en succé! Ser urgott ut!!



Ha en fortsatt fin söndag! Kraam K

2010-10-31 @ 13:05:43 | http://kattabloggen.blogg.se/
Camilla sa:

Mums!

Dom där måste mina barn baka någon dag :)

Kram på dig!

2010-10-31 @ 16:32:38 | http://cammo69.blogspot.com

Kommentera inlägget här.

Namn:

E-postadress (Publiceras ej):

URL/Bloggadress:
Spara uppgifter (tills nästa gång du kommenterar)

Kommentar:

RSS 2.0