För er som gillar lakrits


Några nya efterrätter som har testats här hemma......

Fick en tidning med en massa recept på efterrätter med lakrits som jag var tvungen att testa, kanske inte föll mig helt i smaken men testa gärna ni och se vad ni tycker.

Lakritsglass med björnbärssås
4 portioner
5 äggulor
1/2 dl socker
2 dl grädde
2 1/2 dl mjölk
1 msk honung
1/2 dl gelésocker
2 msk lakritspulver

Sås
150 g björnbär
3/4 dl socker

1. Vispa äggulor och socker ljust och pösigt.
2. Värm mjölk, grädde och honung tillsammans med gelésocker till kokpunkten.
3. Tillsätt lakritspulvret och vispa ner blandningen i äggvispet. Ställ svalt. Kör sedan i glassmaskin. Alternativt, frys ner och rör då och då om till en smidig glass.
4. Låt björnbär och socker sjuda ihop några minuter till en sås. Mixa eventuellt.
5. Servera med ljummen björnbärssås.

Citronpannacotta med lakritsgelé
4 portioner
10 g rålakrits
1 1/2 dl vatten
5 msk (2 + 3 msk) gelésocker
3 dl grädde
1 citron, rivet skal

1. Krossa rålakritsen till bitar. Koka upp vatten och lös upp rålakritsen. Tillsätt 2 msk gelésocker och lår sjuda 30 sekunder.
2. Häll upp cirka 1 1/2 msk lakritsblandning i varje serveringsglas. Ställ i frysen att stelna.
3. Riv citronskalet och blanda med grädden. Tillsätt 3 msk gelésocker.
4. Koka upp och låt sjuda 30 sekunder.
5. Häll pannacottan i serveringsglasen med lakritsen i botten. Ställ svalt tills pannacottan stabiliserar sig.

Laktitstips
Lakritsextrakt finns på Panduro Hobby
Lakritsrot finns i de flesta hälsokostaffärer
Rålakrits från apoteket
Turkisk peppar (jag använde turkisk peppar)

Då jag jobbat sent denna kväll känner jag mig lite trött, tänker sitta framför datorn och tv:n tills det är dags att krypa isäng.
Känner mig lite orolig då jag fick ett mycket märkligt telefonsamtal på min mobil igår, direkt tänkte jag på mina barn och ringde genast upp dem. Den lilla svarade men den stora har telefonen avstängd och jag får inget svar på datorn. Som mamma börjar det genast gå runt i huvudet, har det hänt något????
Förhoppningsvis finns det en förklaring varför han inte går att nå på sin telefon.

Kram på er

Update: Sonen har hört av sig och jag är så lättat, nu kan jag sova ;o)

Milla sa:

Det har säkert en naturlig förklaring. Man tror alltid det värsta...why?

Ha en skön kväll!

Kram!

2010-03-18 @ 21:10:17 | http://memillakilla.blogspot.com
Bella sa:

Skönt att sonen hört av sig...



Lakrits är inte min grej, håller mig till choklad och andra sega godisar :)



Läste ditt inlägg om hur bra du trivs i Skåne, sååå roligt för dig att du funnit dig till rätta.



Kramar Bella

2010-03-18 @ 21:29:13 | http://bellasvagtillbaka.blogspot.com
jessi sa:

Skönt att allt var ok med sonen.



jag älskar lakrits.. mums!



ha en toppen ´fredag goa Du!

2010-03-19 @ 13:38:01 | http://lyckoljus.blogg.se/
Annas inspiration sa:

Vilken LÄTTNAD att allt var bra med sonen!!!!



Älskar lakrits så jag blev nyfiken på recepten.



Mysig fredag

stor kram

2010-03-19 @ 18:06:32 | http://annasinspiration.blogg.se/

Kommentera inlägget här.

Namn:

E-postadress (Publiceras ej):

URL/Bloggadress:
Spara uppgifter (tills nästa gång du kommenterar)

Kommentar:

RSS 2.0