Glaserade citronrutor


Gott till kaffet.....

Så var söndagskvällen här och jag bara ligger här i soffan och slöar. Vi har varit duktiga och rensat vårat förråd och det blev några vändor till returpunkten även idag. Hoppas nu vi får plats i lägenheten för jag har hämtat femtio kartonger från flyttfirman och jag behöver kanske några till. Hjälp vad saker man har!!!
Nu väntas Project runway på tv och jag tror att det blir ett tidigt sänggående ikväll.

Ska även visa ett recept på några goda kakor som vi brukar baka på jobbet.
Glaserade citronrutor
100 g smör eller margarin
4 ägg
6 dl florsocker
6 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
2 dl vatten
smör eller margarin till formen
ströbröd eller mannagryn till formen
Garnering
50 g smör eller margarin
4 dl florsocker
1/2 dl citronsaft

1. Smörj och bröa en långpanna ca 11/2 liter. Sätt ugnen på 200 grader. (jag använder bakplåtspapper som jag varken smörjer eller bröar)
2. Smält matfett och låt det svalna.
3. Vispa ägg och florsocker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i äggsmeten.
4. Tillsätt matfett och vatten. Häll smeten i smord och bröad långpanna, (jag använder bakplåtspapper som jag varken smörjer eller bröar)
Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i ca 25 minuter.
Glasyren
Smält 50 g smör eller margarin. Blanda med florsocker och citronsaft.
Bred glasyren över kakan och strö på pärlsocker.
Skär i rutor
Bella sa:

Här är det någon som "arbetat" hela helgen förstår jag, det är helt galet hur mycket man har i sina förråd och jag minns som igår hur vi packade och slängde och packade lite till när vi flyttade i våras :)



Hoppas du hinner njuta lite av söndagkvällen och att det går bra för er med flytten och alla bestyr runt den!!



Kramar Bella

2010-02-07 @ 19:23:32 | http://bellasvagtillbaka.blogspot.com
cecce sa:

Smakiga rutor! Tack för receptet!!



Har varit i Ängelholm idag. Körde förbi brandstationen och tänkte på dej:-)

Var också hemma hos föräldrarna och fikade. Min mor sa att I. tyckte du verkade vara såå trevlig. Du ska absolut gå dit när du kommer ner.

Sen tar vi en fika på kondiset vi var på senast.

Låter bra va:-)



Kramar!!

2010-02-07 @ 21:05:39 | http://ceccesblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här.

Namn:

E-postadress (Publiceras ej):

URL/Bloggadress:
Spara uppgifter (tills nästa gång du kommenterar)

Kommentar:

RSS 2.0