Fikapaus


Enkel fika....

Nu har jag tagit en paus, vet faktiskt inte vart jag ska göra av resterande saker. Det är två kartonger böcker och lite andra småsaker, har ju redan lämnat tre kartonger till myrorna och några av de nyaste vill jag ha kvar ;o)
Jag var även sugen på att känna doften av nybakat så det blev att göra något enkelt, sockerkakor!!! Så nu sitter jag här i soffan med en mugg av mitt favoritte för tillfället, choklad & chili :o) Och till det en nybakad sockerkaksskiva.
Detta recept på sockerkaka har hängt med länge, tycker det är så bra.
Här kommer receptet
Sockerkaka
2 ägg
2 dl strösocker
23/4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
50 g smält smör eller margarin
1 dl mjölk
Smaktillsats
2 tsk vaniljsocker eller rivet skal av 1/2 citron.

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjölet och bakpulvret med smaktillsatsen.
Rör ner blandningen. Tillsätt det smälta smöret blandat med mjölken.
Rör om till en jämn smet. Häll smeten i en väl smord och bröad form. Grädda längst ner i ugnen 175-200 graderu omkring 40 minuter.

Ute har det nu börjat snöa ganska rejält, jippie mera snö!!!!! De har ju lovat oväder här i Skåneland både idag och imorgon :o( Och det blåser ganska rejält, jag som hade behövt gå till affären en sväng. Det får vänta, får väl slänga ihop något av det som finns i frysen. Är faktiskt ganska duktig på det ;o)
Oj, oj vad blåsten suger tag i taket!!!!!!!!!!!!!

Må så gott och håll i hatten
Kramisar

cecce sa:

Hej!

Mmm...sockerkaka. Mums!!! Passar bra att mumsa på inne i värmen!

Ja nu snöar det!! Om detta väder håller i sig får vi se om jag vågar ge mej ut på vägarna i morgon.

Hoppas!!



Vad fint du fått i lägenheten!! Vad du har slitit!

Tycker det ser jättemysigt ut.

Å bilden på mej från Höganäs...hm...ja...den duger. Faktum är att den var fin trots den gamle...:-)



Vi hörs i morgon!



Kramar!

2010-02-18 @ 16:46:29 | http://ceccesblogg.blogg.se/
eva sa:

men åhhh vad gott det ser ut...och fin lgh..hur känns det dååååå??? kram /eva

2010-02-18 @ 17:21:56 | http://evapinglans.webblogg.se/
Annas inspiration sa:

Hihi nu kommer jag snart och fikar :-) tar en och en halv timme på ett ungefär...



ha en bra kväll

KRAM

2010-02-18 @ 18:59:05 | http://annasinspiration.blogg.se/
Cilla sa:

Åh,vad fikasugen jag blev nu! Fint du har det i lägenheten.Du måste legat i rejält.=)

Kram

2010-02-18 @ 19:42:09 | http://cillapilla.devote.se
Bella sa:

Mums!! Så gott med sockerkaka, hade inte varit fel att sitta och äta nu i snöstormen, jisses vilket väder!!! Vart kommer all snö ifrån och vinden är inte att leka med ikväll heller...



Hoppas du finner dig till rätta i Skåneland och att det mer och mer känns som hemma...



Kramar Bella

2010-02-18 @ 21:09:33 | http://bellasvagtillbaka.blogspot.com

Kommentera inlägget här.

Namn:

E-postadress (Publiceras ej):

URL/Bloggadress:
Spara uppgifter (tills nästa gång du kommenterar)

Kommentar:

RSS 2.0