Pepparkaksmuffins med lingon och mandel


Från Leilas "a piece of cake"......

Det känns skönt att komma hem från jobbet denna måndag, det har varit en lustig och sådär tråkig dag :(
Jag behöver sitta här vid datorn eller i soffan och rensa hjärnan från sådant som suger för mycket kraft så snart är jag pigg och glad igen :) Jag har verkligen behov av lite ensam tid då och då, sååå skönt eller vad säger ni ;)

I helgen har jag bakat pepparkaksmuffins från boken "a pice of cake" av Leila Lindholm och jag fick även använda mina söta formar från Lagerhaus.

Här kommer receptet:
Pepparkaksmuffins med lingon och mandel
100 g smör
2 dl mjölk
2 ägg
1 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
2 msk pepparkakskryddor
2 nävar mandelspån (hade inte jag denna gång)
1/2 dl lingonsylt

Sätt ugnen på 175 grader om du vill göra stora muffins och 200 grader för att grädda små.
Smält smöret, koka upp mjölken med pepparkakskryddorna och låt sedan svalna.
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt.
Rör ner den ljumma vätskan.
Blanda vetemjöl, bakpulver, salt och vänd ner det i smeten.
Rosta 2/3 av mandelspånet i en torr kastrull och blanda ner det och lingonsylt i smeten.
Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
Strö över resterande, orostade mandelspånet.
Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter om du gör stora muffins eller 12-15 minuter om du gör små.

Vill man festa till det kan man blanda 200 g Philadelphiaost med 150 g ädelost och spritsa på muffinsen.

Lycka till

Bella sa:

ÅÅÅh, detta lät ju farligt goda och fina dina muffins blev i söta formar från Lagerhaus :)



Visst är det välbehövligt med egentid emellanåt, jätteviktigt tycker jag och jag liksom dig behöver det för att må bra. Man behöver samla ihop sina tankar och funderigar mellan varven!



Hoppas du får en mysig kväll



Kramar Bella

2010-12-06 @ 20:19:41 | http://bellasvagtillbaka.blogspot.com/

Kommentera inlägget här.

Namn:

E-postadress (Publiceras ej):

URL/Bloggadress:
Spara uppgifter (tills nästa gång du kommenterar)

Kommentar:

RSS 2.0