Kvällens rotfruktspaj


Recept från nya Allt om mat....


Ikväll har vi provat ett nytt recept, rotfruktspaj. Hittade detta recept i nya Allt om mat som kom i postfacket igår, svårt att säga riktigt vad jag tyckte då smaklökarna inte är de bästa när jag är så förkyld. Vi får nog testa igen och då vill jag gärna ha en kall sås till, gärna med vitlök och kanske lite mer kryddor i pajen. Till pajen serverades pastrami och en sallad.

Här får ni receptet:
3 dl vetemjöl (180g)
125 g smör eller margarin
2 msk iskallt vatten
Fyllning
4 kokta rödbetor
2 kokta palsternackor
2 kokta morötter
2 dl creme fraiche
2 ägg
1 kruka basilika
3/4 tsk salt
1 krm nymald svartpeppar
Garnering
1 morot
Gör så här:
1. Blanda samman ingredienserna till pajdegen, gärna i matberedare. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant ca 24 cm i diameter. (jag tog en pajform) Låt vila 30 min i kylen.
2. Sätt ugnen på 225 grader. Halvera de kokta rödbetorna och lägg i pajskalet. Skär palsternackor och morötter i stavar. Lägg dem mellan rödbetorna i ett vackert mönster.
3. Mixa creme fraiche, ägg och basilika med mixerstav. Krydda med salt och peppar. Häll smeten i formen. Grädda mitt i ugnen ca 30 min.
4. Skala moroten och skär tunna rasp av moroten med hjälp av ett zestjärn, lägg i iskallt vatten. Toppa med raspet strax före serveringen.
Lycka till!

 

Ann-Louise sa:

Smaskigt och annorlunda och väldigt vackra färger!



Mår du bättre nu? Jag är lite hängig i kväll och man blir ju lite skraj... men det blir inte värre.



Ha en fin söndag och sov gott!!



Kramar till dig

2009-09-12 @ 22:17:46 | http://annlouisesvarld.blogg.se/
Bella sa:

Det är helt okej att gnälla när man legat däckad i fem dagar, hoppas att det vänder nu så att du börjar må bättre igen... Känns lite kluvet det här med hur media förstorat allt med svininfluensan, farlig ja, men hur farligt... Känns som att man inte riktigt vet då de ändå säger att det är om man har andra sjukdomar, men då är ju alla influensor farliga... Ja ja återstår att se hur den här vintern slutar...



Ta hand om dig nu och maten ser ju jättesmaskig ut, tråkigt att du inte riktigt kan känna smaker nu...



Många kramar Bella

2009-09-12 @ 23:24:30 | http://bellasvagtillbaka.blogspot.com/
camilla sa:

Det såg jätte gott ut.

Ha en bra söndag./Camilla.

2009-09-13 @ 10:01:12 | http://cammo69.blogspot.com

Kommentera inlägget här.

Namn:

E-postadress (Publiceras ej):

URL/Bloggadress:
Spara uppgifter (tills nästa gång du kommenterar)

Kommentar:

RSS 2.0