Recept på vitlöksbröd


Kvällens mat

Är nu hemkommen från träningen och även fått i mig lite mat. Det är så himla gott med soppa och färskt bröd. Soppan hittade jag på tasteline.com men tyckte inte receptet var så bra så jag fick krydda upp lite extra och då blev den riktigt god. Brödet bakar jag ganska ofta då det är enkelt och går ganska fort att göra. Det kan göras med vitlök, oliver eller soltorkade tomater som variation.

Här får ni receptet

Bröd med vitlök
50g jäst
6 dl ljummet vatten
1 tsk salt
2 pressade vitlöksklyftor
4 msk olivolja
16 dl vetemjöl

På brödet
1 tsk torkad rosmarin
1/2 tsk salt (gärna flingsalt)
1-2 msk olivolja

Sätt ugnen på 200 grader.
Olja in en långpanna med hög kant.
Tryck ut degen jämt på plåten.
Strö över rosmarin och salt.
Låt jäsa ca 30 min.
Grädda i mitten av ugnen i 15 min tills brödet fått fin färg.
Pensla det varma brödet med olivolja.
Lycka Till!

Kommentera inlägget här.

Namn:

E-postadress (Publiceras ej):

URL/Bloggadress:
Spara uppgifter (tills nästa gång du kommenterar)

Kommentar:

RSS 2.0