Smakrik getost och chililasagne


Nya Elle mat & vin....

Denna tidning kom i postfacket i veckan och idag har jag provat ett av recepten.


Gott...

Det har varit en lugn och bra dag för mig idag och jag bjöd hem maken på en liten lunch.
Just idag kändes det bra att ha honom här och igår skjutsade han mig till Helsingborg för att träffa vänner, han är så snäll och jag vet inte hur jag ska klara mig utan honom, kanske att vi kan fungera som särbos :)
Här kommer receptet på dagens lunch:

Smakrik getost och chililasagne
4 portioner

Köttfärssås
1 msk smör
1-2 hackade lökar
1-2 vitlöksklyftor
500 g köttfärs
2 msk tomatpuré
6 hackade tomater eller 1 burk krossade
salt, peppar
chiliflakes
1 dl grädde

Sås
11/2 dl grädde
150 g getost
vitpeppar

1 zucchini
smör till formen
grönsallad till servering

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret i en panna och bryn löken tillsammans med vitlöken.
Tillsätt köttfärsen när löken har fått färg och fräs blandningen tills färsen är genomstekt.
Tillsätt tomatpuré, tomater, salt, peppar och chiliflakes.
Häll i grädden och låt blandningen sjuda ett par minuter medan du gör såsen.
Häll grädden till såsen i en kastull och smula ner getosten. Låt sjuda ca 5-10 minuter tills konsistensen är tjockare.
Krydda med vitpeppar.
Ta en osthyvel eller potatisskalare och hyvla långa remsor av zucchinin.
Fyll en ugnsfast form med hälften av köttfärsen och täck ytan med zucchiniplattorna. Lägg på resten av köttfärsen och täck åter med zucchiniplattor. Häll på getostsåsen.
Låt stå i ugnen ca 20 minuter tills lasagnen har fått en fin färg. Servera med en grönsallad.

Smaklig spis!

Gjorde även en glass med chokladbitar med smak av hallon.
Gott ♥

Hoppas ni har en fin söndag
Kramen
Anonym sa:

Skönt att du haft en bra helg. Hoppas vecken kan följa i samma spår.

Kram

2012-01-22 @ 21:17:34 |
Anonym sa:

Har du snö hos dig ,det blev ljus och fint försöka få någon styrkepromenad i morgon.

Jag det är mycket man får acceptera i livet som ändrar sig. Helgen har gått till födelsedags firande av dottern som vi fick för 25år sen jag är så glad för mina barn min glädje att få vara en del av deras liv, men klart det kändes konstigt och att någon(m) kan ändra sig så i sitt sätt att vara. Idag har jag varit på revy och fått skrattat,le och den var bra i Falkenberg med god mat på Laxbutiken före,kan verkligen rekommendera om du har vägarna förbi.

Tyvärr när jag kom hem hoppade en mycket tråkig kommentar ur (m) mun som om han missunade mig att haft en trevlig stund. Men han får gärna skicka i väg den men jag struntade i att bemöta den, det är inte värt det.Hoppas du att få en lugn och skön vecka Kram Eva

2012-01-23 @ 01:07:59 |

Kommentera inlägget här.

Namn:

E-postadress (Publiceras ej):

URL/Bloggadress:
Spara uppgifter (tills nästa gång du kommenterar)

Kommentar:

RSS 2.0