Moussaka


LCHF...

Idag har jag lagat en moussaka efter boken LCHF för kvinnor av Anna Hallén
Den har en släng av kanel och det var riktigt gott.
Här kommer receptet:

Moussaka
4 portioner
2 auberginer (jag tog 1 aubergin och 1 zucchini)
1/2-1 tsk salt
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
400 g köttfärs
4 msk smör
1 burk krossade tomater
1 dl vispgrädde
svartpeppar
örtsalt

Sås
2 dl grädde
2 dl creme fraiche
2 äggulor
2 dl riven ost
2 tsk kanel
2 dl riven gräddost till gratinering

Sätt ugnen på 175 grader. Skiva auberginen. Salta skivorna och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter. Under tiden skalar och hackar du lök och vitlök som du steker i smör på medelhög värme. Löken ska bli mjuk men inte få färg. Häll på de krossade tomaterna och grädden och låt koka ihop i 10-15 minuter. Smaka av med salt och peppar.

Gör i ordning såsen: Blanda grädde, creme fraiche, äggulor, ost och kanel i en kastrull och värm tills osten har smält.
Varva köttfärs, ostsås och auberginskivor i en ugnsfast form. Avsluta med ett lager gräddost.
Gratinera i 40-45 minuter mitt i ugnen eller tills osten fått färg.

Smaklig spis
millamagi sa:

kl: 08:33 - vad sker??? Jag läser din blogg - jag blir hungrig... exakt tre timmar efter en stor tallrik gröt...

Men det är det värt, jag gillar att läsa om dig & hundarna plus att jag får en massa recept som jag snart ska börja laga. Ha en bästa dag!

2011-11-03 @ 08:34:48 | http://millamagi.wordpress.com

Kommentera inlägget här.

Namn:

E-postadress (Publiceras ej):

URL/Bloggadress:
Spara uppgifter (tills nästa gång du kommenterar)

Kommentar:

RSS 2.0