Glaserade rotfrukter


Riktigt goda...

Glaserade rotfrukter med kyckling
4 personer

1 kg blandade rotfrukter, som babyrödbetor, gulbetor, polkabetor, majsrovor, Blå Kongo-potatis och morötter i olika färger.
4 små färska vitlökar
3 msk olivolja
1 msk lönnsirap (eller honung)
salt och nymalen svartpeppar

2 kycklingfileér
smör till stekning
200 g blandad sallad

Dressing
3 msk god olivolja
1 msk god vinäger, t ex sherryvinäger
1 tsk honung
ev 1/2 vitlöksklyfta
salt och nymalen svartpeppar
färska örter till dekoration

Sätt ugnen på 180 grader. Tvätta och skrubba rotfrukterna och dela dem grovt. Blanda olja, lönnsirap (eller honung), salt och peppar i en stor skål. Lägg ner rotfrukterna och blanda om. Häll ut alltsammans på en stor plåt och sätt in i ugnen. Rosta ca 30-40 minuter eller tills rotfrukterna är mjuka.

Strimla under tiden kycklingfileérna och stek dem gyllenbruna tillsammans med salt och svartpeppar i lite smör. Arrangera kyckling, rotfrukter och sallad på ett stort fat. Blanda samman ingredienserna till dressingen och ringla den över salladen. Dekorera med färska örter.

Jag tog vad jag hade hemma, rödlök, gul lök, potatis, morötter och rödbetor som jag förkokade ett tag innan de skulle in i ugnen. Tog heller inte kyckling utan stekte en varsin kotlett. Grönsalladen fick vara då det blev så mycket rotfrukter men jag droppade lite av dressingen över dem och det blev kanongott :)

Prova gärna och använd fantasin
Kramen
Carolines hemligheter sa:

Mmmm, skulle passa perfekt till söndagsmiddagen i morgon :-) Jag har faktiskt en hel påse med färska rödbetor här hemma som börjar ge mig dåligt samvete så det här var ju jättebra inspiration för mig att göra något gott av dem imorgon!



KRAMAR

2010-10-16 @ 22:29:24 | http://jagsaracaroline.blogg.se/
Camilla sa:

Ojojojoj,vad det där såg gott ut!

Mums!

Ha en toppen dag!

Kram!

2010-10-17 @ 06:50:20 | http://cammo69.blogspot.com

Kommentera inlägget här.

Namn:

E-postadress (Publiceras ej):

URL/Bloggadress:
Spara uppgifter (tills nästa gång du kommenterar)

Kommentar:

RSS 2.0