Cupcakes med kakdeg


Sött och gott....

Nu har jag bakat ett recept som jag hittade på blogg.se i veckan. Cupcakes där man lägger en boll kakdeg med choklad bitar i smeten. Resultatet blev inte vad jag trodde med de gick att äta ändå ;)
Här kommer receptet:

Cupcakes med kakdeg


Kakdegen
125 g mjukt smör
1 dl socker
1 ägg
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
100 g mörk choklad

1, Vispa smör och socker krämigt och rör i ägget.
2. Blanda i vetemjöl, bakplver och salt-
3. Hacka chokladen grovt och blanda med degen.
4. Låt degen stå i frysen i ca 30 minuter.

Smeten
3 ägg
2 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

1. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och riktigt poröst.
2. Smält smöret, häll i mjölken och blanda det med äggsmeten.
3. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
4. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
5. Rulla nu små kulor av kakdegen (som du gjorde innan) och lägg en kula i varje form.
Grädda sedan i 175 grader i ca 20-25 minuter.

Frosting
60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl kakao
100 g philadelfhiaost

1. Rör ihop alla ingredienserna ordentligt.
2. Spritsa på cupcakesen.

Lycka till!

Update: Ser att många undrar vad felet var med muffinsen och jag kan inte säga att det är något fel men trodde kakdegen skulle bete sig annorlunda i muffinsen. På mina smälte kakdegen ner i botten och jag trodde mer att det skulle bli något gott och kakigt i själva muffinsen ;)



Ann-Louise sa:

Men varför bloggar du nu då, när du inte ville bli störd!!!!????? ;-)



Låter som goda muffins för kakdeg är ju så gott!! Antar att det är som B & J glassen jag åt i dag som heter "halfbaked" men fudgecookies bitar i glassen!!

Love it!



Kram och vad kul att du och Cecce sågs. Det behövde du nog!

2010-10-19 @ 20:57:29 | http://annlouisesvarld.blogg.se/
Hemma hos Katta sa:

Men vilka fina cupcakes! Visst är det spännande att hitta nya recept och bakverk med choklad är alltid lite extra lockande! =)



Nu blir det fruarna här! Kraaam

2010-10-19 @ 21:01:17 | http://kattabloggen.blogg.se/
cecce sa:

Blev de inte goda?? Eller? Hm...känns ändå som jag måste testa dem:-)

Jo, Lillan är sjuk. Magsjuk. Har kräkts två gånger. Undrar när det blir min tur?:-)

Ha ha..nä jag har inte eldat upp ljuskronan, men den luktar mysko när man tänder den så jag lämnar den inte utan uppsikt:-)

Fin är den i alla fall...

Hur gick det på jobbet igår??



Nu blir det sängen...

Kram!!!

2010-10-19 @ 23:23:39 | http://ceccesblogg.blogg.se/
Carolines hemligheter sa:

Oj, de låter ju nästan så spännande att man måste prova ;-) Fast man blir ju lite nyfiken på varför de inte blev som du trodde, blev de väldigt mäktiga?



Idag skall jag börja baka och fixa för att fylla frysen, har ju inte "fått" någon Kitchen Aid bakmaskin ännu vilket jag är lite sur över men det får väl gå ändå :-)



Kramar & ha en skön onsdag!!!

2010-10-20 @ 09:12:55 | http://jagsaracaroline.blogg.se/
Annas inspiration sa:

Ser lika gott ut som alltid,

du får ALLA bakverk att se sjukt goda ut :-) Perfekta, som de man köper på kondis.



Hoppas du är pigg och glad

kramis

2010-10-20 @ 12:15:04 | http://annasinspiration.blogg.se/
Camillasnyahem sa:

Men hallå vad gott det ser ut! Jättefina!

2010-10-20 @ 13:14:14 | http://www.camillasnyahem.se

Kommentera inlägget här.

Namn:

E-postadress (Publiceras ej):

URL/Bloggadress:
Spara uppgifter (tills nästa gång du kommenterar)

Kommentar:

RSS 2.0