Choklad och mandelbiscotti


Smarrigt.....

Då var det äntligen fredag igen och visst är det en underbar känsla :)
Ser fram emot att komma hem efter jobbet och få städa och fixa lite och sedan sjunka ner i fåtöljen eller soffan och bara vara :))
Ni ska även idag få ta del av ett recept som jag bakade igår....mums säger jag bara!!!

Choklad och mandelbiscotti
Möra italienska skorpor som ger mersmak
150 g sötmandel
100 g mörk choklad
150 g rumsvarmt smör
3 dl strösocker
2 tsk rivet apelsinskal
2 ägg
ca 6 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker

1. Sätt ugnen på 200 grader, kanske något lägre då jag nästan brände mina.
Strö ut mandeln på en plåt och rosta dem i ugnen i ca 10 minuter. Grovhacka sedan hälften av mandeln och all choklad.
2. Vispa smör och socker mjukt. Blanda i apelsinskal, två små ägg och mjölet, blandat med bakpulver och vaniljsocker. Sisat blandar du i mandeln, både den hackade och den hela, och choklad.
3. Forma degen till sex smala rullar, ungefär lika långa som plåtens kortsida. Lägg rullarna på en plåt med bakplåtspapper. Platta till dem med handflatan.
4. Grädda längderna mitt i ugnen i ca 15 minuter. Låt längderna svalna i ca 15 minuter. Skär sedan längderna med en vass kniv i lite sneda, smala bitar.
5. Vänd snittytorna uppåt och grädda ytterligare 8-10 minuter. Låt kallna.

Lycka till!!
Josefine, Blåeld sa:

Mm, vad gott det ser ut, det var länge sen jag bakade biscotti. Brukar göra med saffran/mandel, mums!



Kramar!

2010-11-05 @ 09:23:02 | http://blaeld.blogg.se/
Anna - Starwoman sa:

Åhh vilka godingar är de svåra att göra tro?



Fick så dåligt samvete eller vad man snu ska kalla det ang länkarna, men saken är den att sedan blogg.se ändrade utseendet på min blogg för ett tag sedan för någon jäkla kampanj som Eniro hade så har flera av mina länkar försvunnit utan anledning så det är helt ofrivilligt från min sida att den försvann, men nu är den tillbaka igen =)



Ha en mysig kväll, Massa kramar/Anna

2010-11-05 @ 10:55:19 | http://starwoman.blogg.se/
Anonym sa:

Oj...det verkar va ett höjdarrecept! Perfekt nu till jul och advent. Ska testas!



Hoppas du har en fin helg! Jag kom äntligen iväg! Riktigt nice:-)



Kramar!

2010-11-05 @ 13:56:48 |
Annas inspiration sa:

ÅHHH har du gjort egna, det skulle jag vilja prova. Frågar som Anna ovan, svårt?



KRAMIS

2010-11-06 @ 09:08:41 | http://annasinspiration.blogg.se/

Kommentera inlägget här.

Namn:

E-postadress (Publiceras ej):

URL/Bloggadress:
Spara uppgifter (tills nästa gång du kommenterar)

Kommentar:

RSS 2.0