Peanut butter swirl brownies


För chocoholics som älskar jordnötter......

Det blev lite bakning denna söndag och jag var tvungen att smaka en bit då detta var ett nytt recept från Leila Lindholms bok "one more slice". Riktigt goda för mig som älskar choklad ;o)
Annars har dagen varit lugn och skön. Träffade min vän ikväll och vi gick en lång promenad vid havet och pratade och pratade. Vi kom fram till att det finns någon som vill förstöra för oss och som inte mår så bra. Vi ska fortsätta att träffas om jag nu säger upp mig i morgon. Och jag tror det är det bästa för mig tyvärr :o(
Nu ska ni få receptet på kakan:

Peanut butter swirl brownies
1 Plåt / 24 bitar
Browniesmet
400 g mjukt smör
3 1/2 dl strösocker
2 msk vanijsocker
2 dl kakao av god kvalitet
1 dl ljus sirap
3 nypor flingsalt
8 ägg
2 1/2 dl vetemjöl

Jordnötskräm
100 g smör
2 dl florsocker
1 burk (350g) jordnötssmör
2 nypor flingsalt
1 tsk vaniljsocker

1 dl jordnötter

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa smör, strösocker och vaniljsocker vitt och krämigt.
3. Rör ner kakao, sirap och salt.
4. Rör i ett ägg i taget och vänd sist ner vetemjölet.
5. Gör jordnötskrämen: Smält smöret och vispa ihop det med florsocker, jordnötssmör, flingsalt och vaniljsocker. Låt jordnötskrämen svalna men inte stelna.
6. Lägg ett bakplåtspapper i botten av en ugnsplåt med kant och smörj insidan av kanten.
7. Bred ut browniesmeten i formen och skeda/ringla ut jordnötskrämen över den.
8. Marmorera smeten med en kniv genom att dra ett ringlande mönster genom hela kakan. Strö över salta jordnötter.
9. Grädda kakan i mitten av ugnen i cirka 30 minuter. Kakan ska släppa i kanterna och smeten ska kännas fast i formen.
10. Låt kakan svalna och skär den sedan i rutor.

Lycka till!!
Ingegerd sa:

Wow, det där låter kanongott, måste jag prova! Har länkat till din fantastiska blogg, kände att jag bara måste det:-)

2010-05-16 @ 21:57:02 | http://hovdamen.bloggplatsen.se
Bella sa:

Blir så ledsen när jag läser förra inlägget, känner med dig och det känns ju så förbaskat trist att det skulle behöva bli så här, när det löste sig med jobb och allt när du flyttade till Skåne, och sen tappar man ju tron på männsikan, man kan ju inte må bra själv när man går bakom ryggen, snackar hit och dit och far med osanning, hur kan man leva med sig själv?? Är som dig och kan inte ljuga, dels för att ingen skulle tro på mig för att det syns och för att jag inte skulle kunna leva med mig själv...



Hoppas verkligen allt löser sig för dig på bästa sätt.



Många styrkekramar Bella

2010-05-16 @ 22:32:14 | http://bellasvagtillbaka.blogspot.com/
Cia sa:

Va skönt att du har fått tillfälle att prata med din kompis och att det är bra mellan er i alla fall.

Kram

2010-05-17 @ 07:08:32 |
A sa:

mums =D

2010-05-17 @ 07:20:14 | http://annnaaah.blogg.se/

Kommentera inlägget här.

Namn:

E-postadress (Publiceras ej):

URL/Bloggadress:
Spara uppgifter (tills nästa gång du kommenterar)

Kommentar:

RSS 2.0