Fredagens middag


Inte så illa......

Provade en ny maträtt från Tasteline igår kväll och hittade även denna efterrätt på samma sida, mycket gott.
Men vad tomt det var när man inte hade några barn som åt tillsammans med oss, saknar dem sååååå!!
Visar gärna recepten:
Kantarelldoftande fläskfilé i panna
4 portioner
400 g fläskfilé
matfett till stekning
2 dl creme fraiche
1.5 msk kantarellfond
10 körsbärstomater
1 msk grovhackad timjan
50 g kantareller konserverade eller frysta

1. Skär filén i centimeter tjocka skivor. Krydda med salt och peppar. Stek i en panna tillsammans med kantarellerna tills de är gyllenbruna.
2. Slå över creme fraiche, kantarellfond och tomater. Rör om och låt småkoka i några minuter.
3. Strö över timjan.

Servera med fullkornsris och broccoli
(Jag hade oxfilé i frysen som jag strimlade)

Vit chokladmousse med hallon
4 portioner
100 g vit choklad
2 dl vispgrädde
1 ägg
100 g frysta hallon
1 dl strösocker

1. Bryt chokladen i bitar och smält den över vattenbad.
2. Vispa under tiden grädden tjock.
3. Vispa ägget hastigt och häll ner den smälta chokladen under fortsatt vispning.
4. Vänd försiktigt ner grädden och fördela i 4 glas. Låt stå i kylen minst 3 timmar eller över natten.

Toppa med hallon rullade i socker och servera

Idag ska vi försöka få ordning i gäst och arbetsrummet. Måste få skrivbordskivan kapad så att den får plats, sedan är det bara att ställa datorn på plats. Sängen ska hämtas från mannens lägenhet i Ängelholm.
Hoppas även senare på en tur till IKEA där jag ska handla ett par saker.

Snön har ännu inte kommit här i Skåneland och inte är jag ledsen för det ;o)
Hur i hela friden kunde Elin åka ut före Willy och Gudrun, hur röstar svenska folket????? Är detta inte en danstävling för bästa dans???? Är så ledsen för jag gillar dig Elin och du Daniel, du är sååååå bra och riktigt snygg är du med ;o)
Ha nu en jättebra dag mina vänner
Kramisar

Cilla sa:

Jag gillar att du lägger ut recept,ger mig mer inspiration till att laga mat och baka som jag tycker är dötråkigt.

Här är så mycket snö att vi inte kommer ut och det bara vräker ner.=O



Kram

2010-02-20 @ 10:34:38 | http://cillapilla.devote.se
Camilla sa:

Visst är det knasigt att Elin åkte ut före Willy?

Och Gudrun också för den delen.

Nä...fram med telefonen vännen och rösta järnet nästa fredag:)

Ha det bra och kram på dig!

2010-02-20 @ 11:41:16 | http://cammo69.blogspot.com
Camilla sa:

Måste höra med dig om det var du som bakade en lakrits kladdkaka en gång och lade ut receptet på ploggen.

Ska kanske göra den i dag så jag vill säga vem jag fick receptet av :)

Jag har tyvärr glömt vem det var :/

Ha det bra och kram på dig!

2010-02-20 @ 11:46:37 | http://cammo69.blogspot.com
cecce sa:

Hej!

Hoppas det går bra med kapningen av skivan. Är ledsen över min dåliga vägbskrivning men hoppas ni får till det.

Såg du bilden på oss jag la ut? Hoppas det var ok.

Här fortsätter lördagen.

En person är fortfarande sängliggande så det är väl tur jag är på benen:-)



Förresten-tack för receptet. Såg underbart gott ut!!

Kramar!



Kramar!

2010-02-20 @ 13:29:57 | http://ceccesblogg.blogg.se/
Milla sa:

Välkommen till Skåne! Hoppas du kommer att trivas här! Tänkte på det med jobb...det ska öppna en ny galleria i Ängelholm...eller ny och ny...dom håller på att bygga ut och bygga om den lilla vi hade innan...vet inte vem skulle kontakta där men jag vet att H&M ska öppna där och sedan vet jag inte om det är fler nya affärer, men det tror jag. Kolla upp det! Bor i dom relativt nya husen vid CityGross? Jag jobbar i Höganäs så där kär jag förbi varje dag :) Trevlig helg!

2010-02-20 @ 15:06:27 | http://memillakilla.blogspot.com
Annas inspiration sa:

Hej hej!



Du skämmer bort oss med bra recept & läckra bilder :-) Älskar kantareller, gjorde en riktigt god kantarellsås på jobbet,mums!



Ska du titta på schlager i lväll?

Förstår inte heller att Elin åkte ut :-(



kram Anna

2010-02-20 @ 19:03:53 | http://annasinspiration.blogg.se/
Marie sa:

Såg verkligen gott ut det där !!



Hoppas du trivs på det nya stället! det ser i alla fall så mysigt ut på bilderna du visat. Bor du i det röda tegelhuset man ser i ett tidigare inlägg?



Kram, kram!!!

2010-02-20 @ 19:35:27 | http://sjovreten.blogg.se/
Josefine, Blåeld sa:

Förstår om det känns tomt vid middagsbordet, men desto roligare när ni väl ses! Chokladmoussen låter mums!! : )



Kramar!

2010-02-20 @ 20:28:32 | http://blaeld.blogg.se/
ulla dahlin sa:

Tack för ett bra recept. Gjorde den igår, mycket god och lätt att göra.

2010-02-21 @ 15:18:13 |

Kommentera inlägget här.

Namn:

E-postadress (Publiceras ej):

URL/Bloggadress:
Spara uppgifter (tills nästa gång du kommenterar)

Kommentar:

RSS 2.0