Syltkakor


Jag älskar att baka.....

Jag älskar att baka och testa nya recept, detta hittade jag i tidningen BAKA. Vet inte om jag läste fel och tog för mycket mjöl för degen blev lite hård och kakorna blev inte i storlek XL som det står på receptet, jag får göra ett nytt försök ;o)
Här kommer receptet för er som vill prova:

Syltkaka XL
Ca 25 stycken
250 g socker
200 g smör
1 ägg
750 g vetemjöl
gul hushållsfärg
1 ägg att pensla med
pärlsocker
sylt: blåbär eller hallon

Värm ugnen till 200 grader.
Vispa socker, smör och ägg poröst. Tillsätt mjöl och ett par droppar hushållsfärg och rör till en smidig deg.
Rulla två längder och skär längderna i bitar, totalt 25 stycken. Rulla bitarna till bollar, platta till dem och gör en grop i mitten. Pensla kakorna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker, fyll sedan gropen med sylt.
Grädda kakorna i ca 12 minuter.

Lycka till!
Cilla sa:

Det ser iaf väldigt lockande ut..så söta kakor=b

kram

2010-08-14 @ 22:49:57 | http://cillapilla.devote.se
stine sa:

nu blev jag sugen på fika :)

2010-08-15 @ 13:24:32 | http://pokerfrugan.blogg.se/
Ann-Louise sa:

Ser inte XL ut men smakar säkert superbt!! Blir så faschinerad att du bakar så mycket fast du står i köket på jobbet. Men jag vet att det kan vara avkopplande.



Hoppas det går bra att jobba!



Kram

2010-08-15 @ 15:45:41 | http://annlouisesvarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här.

Namn:

E-postadress (Publiceras ej):

URL/Bloggadress:
Spara uppgifter (tills nästa gång du kommenterar)

Kommentar:

RSS 2.0