Blåbärskaka med limesmul


Invigning.....

Nu har jag invigt min nya Kitchen Aid, riktigt roligt att baka med den och så fluffig äggsmeten blev :o)
Testade ett nytt recept och köpte färska blåbär i affären. Tyvärr hade jag en lite för stor plåt för denna sats, nästa gång blir det nog 11/2 sats. Smakade gott gjorde det i alla fall :o)
Här kommer receptet:

Blåbärsrutor med limesmul
125 g smör
1.5 dl mjölk
1.5 dl vaniljyoghurt
3 ägg
1.5 dl strösocker
5 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
2 dl blåbär + 2 msk vetemjöl

Limesmul
75 g smör
1.5 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 msk rivet limeskal

Tillbehör:
Blåbär, glass eller vaniljsås

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret och tillsätt mjölk och yoghurt. Dra kastrullen från plattan. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Tillsätt smör och mjölblandningen under omrörning. Blanda vetemjöl och bakpulver i en skål och rör ned det i smeten.
3. Blanda blåbären med vetemjöl och rör ner dem försiktigt i smeten. Häll smeten i en långpanna 25x35 cm som är täckt med bakplåtspapper.
4. Limesmul: Smält smöret och blanda med mjöl, socker, vaniljsocker och limeskal. Strö över limesmulet. Grädda mitt i ugnen ca 35-40 minuter.
Låt svalna och skär i rutor.

Servera med blåbär, glass eller vaniljsås.


Gabriella sa:

Jag saknar din goda blåbärspaj =)



Kraaaam

2010-08-04 @ 02:14:08 | http://gabriellamalki.blogg.se/
Camilla sa:

Ska jag våga mig på att göra den?

Ja...

Jag törs!

Jag har ju misslyckats förut, så varför inte utmana ödet ;)

God morgon!

2010-08-04 @ 09:11:32 | http://cammo69.blogspot.com
cecce sa:

Visst är den god!

Testade den kakan för några veckor sedan!

Mumsigt!



Din K: Aid är jättefin. Inte avis at all:-)



Kramar

2010-08-04 @ 13:51:19 | http://ceccesblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här.

Namn:

E-postadress (Publiceras ej):

URL/Bloggadress:
Spara uppgifter (tills nästa gång du kommenterar)

Kommentar:

RSS 2.0