Amerikanska chokladmuffins med dumle och "sockerbitar"


Hittat ett nytt muffinsrecept.......


Nu är dom bakade, tyvärr la jag för mycket smet i formarna så det rann över lite men några kan jag nog skicka med sonen i morgon. Ska ska ju baka några av mina blommiga också ;o)

Annars har dagen varit fullspäckade med telefonsamtal till mäklare och arbetsgivare för vi har hittat en jättefin lägenhet i Höganäs. Vi ska på visning nästa vecka då jag är där nere, spännande för där skulle jag kunna tänka mig att bo :o) Jobb verkar inte vara så lätt, mest vikariejobb som kan erbjudas typ timvikarie och då vet man ju inte hur mycket man får jobba. Men jag väntar på några mera samtal så vi får hålla tummarna!!!

Nu ska ni få receptet på dessa godingar, receptet finns också på bloggen Tårtfabriken.

Amerikanska chokladmuffins med dumle och "sockerbitar och en caramelfrosting

4 dl vetemjöl
1 3/4 dl socker
4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 dl kakao
1 ägg
3 dl mjölk
1 dl olja
dumlekola efter smak
"sockerbitar" ca 1 per muffin

Sätt ugnen på 175 grader
Rör samman mjöl, socker, bakpulver, vaniljsocker, salt och kakao.
Rör om och blanda väl
Vispa ihop ägg, mjölk och olja i ca 1 minut med elvisp.
Rör ner äggvispet i mjölblandningen och rör till en jämn smet.
Fördela smeten i pappersformar i en muffinplåt.
Dela dumlekolorna och "sockerbitarna"
Fyll formarna till lite mer än hälften och lägg i dumlen. Fyll formarna med resten av smeten och tryck sedan försiktigt i "sockerbitarna" (Jag fick ihop 10 muffins i mediumstora formar)
Grädda i 20-25 minuter i mitten av ugnen.

Caramelfrosting

455 g ljust muscovadosocker
235 ml vispgrädde
2 g bakpulver
115 g smör
30 g pecannötter (jag tog 100 g eftersom jag la på och inte i frostingen)

Koka upp grädde och socker i en kastrull och låt sedan detta koka under någon minut. Tillsätt bakpulvret och låt blandningen koka under ytterligare någon minut.
Dra kastrullen från värmen och tillsätt smöret. Rör inte ut smöret utan ställ blandningen för att stelna.
När denna är sval/kall - vispa blandningen ordentligt till en seg caramellkola.
Blanda ev ner hackade pecannötter.

Lycka till!

annica sa:

O så himla goda dom ser ut att va,det skulle passa dej perfekt med ett cafe.Håller tummarna att allt fixar sej.Ha det riktigt gott Kram

2009-10-22 @ 16:08:29 |
Nicky sa:

Åh vad fint det blev!! Ser rigtigt smarrigt ut!



Önskar dig en skön kväll! Kram/Nicky :)

2009-10-22 @ 20:10:35 | http://accordingtonicky.blogspot.com/
Linda sa:

Åhh vad smarrigt det där ser ut:)



Vad spännande med lägenhetsvisning. Hoppas det är något som passar er. Då kanske det blir att man får komma och hälsa på nere i Skåne då;)



Kramar

2009-10-22 @ 20:26:50 | http://lindablogg.blogg.se/
cecce sa:

Oj, vad du bakar:-) Muffinsarna(heter det så?) ser riktigt smarriga ut! Kikade in på Tårtfabriken. Vilka tårtor hon gör!! Där ligger man i lä...

Har fått beställningar på två halloweentårtor och kikar runt lite på nätet för att hitta inspiration. Har du något bra tips??



I morgon hade jag tänkt åka till Höganäs! Mina föräldrar bor i trakterna och jag är ju också uppväxt där. Det är nämligen Höganäs marknad i morgon och det är lite av en tradition att vi åker dit.

Jättekul att du ev. ska flytta dit.

Då kan vi kanske ses??

Syrran har precis fått jobb i Höganäs och jag hoppas verkligen att du hittar något.



Nu ska jag baka!

Kram från ett annat kakmonster!:-)

2009-10-23 @ 10:00:48 | http://ceccesblogg.blogg.se/
Mina sa:

Hej gumman..Så du kan tänka dig att flytta ner till Skåne..Höganäs är jätte vacker :) Så fall får du komma ner något till Malmö eller Lund så vi kan ta en mysig fika en dag :) Önskar dig en skön fredag & helg..Dina muffins ser jätte goda ut.kram kram

2009-10-23 @ 11:31:35 | http://blondis81.blogg.se/
Josefine, Blåeld sa:

Vart bor ni nu? Hoppas att det löser sig med jobb för dig, ibland måste man våga för att vinna!



kramar!

2009-10-23 @ 12:59:40 | http://blaeld.blogg.se/
Annas inspiration sa:

Åh himmel,

du måste öpnna café.

Jag blir stammis!



Hoppas du mår väl i dag & får en fin start på helgen

kramar Anna

2009-10-23 @ 17:05:38 | http://annasinspiration.blogg.se/
Ann-Louise sa:

Smakerna måste vara ljuvliga ihop i dessa muffins!



Vad spännande med nystart på annan ort! Lycka till med jobbsökandet. Har aldrig varit i Höganäs men det låter mysigt ;-)



Kram och trevlig kväll!!

2009-10-23 @ 17:08:50 | http://annlouisesvarld.blogg.se/
Angelica sa:

Åh mums!

2009-10-27 @ 22:20:30 | http://vidlund.blogg.se/
Annelie sa:

Det låter verkligen gott, måste testas :)!

2009-10-29 @ 11:33:39 | http://hoswestbergs.blogg.se/

Kommentera inlägget här.

Namn:

E-postadress (Publiceras ej):

URL/Bloggadress:
Spara uppgifter (tills nästa gång du kommenterar)

Kommentar:

RSS 2.0