Nötkaka


God nötkaka

Vart tog  denna dag vägen!
Jag tog en runda på stan där jag med lycka hittade en bikini som passade mig perfekt, brukar ha jättesvårt att hitta någon jag tycker om. Köpte även ett orange nagellack som jag nu målat tånaglarna med.

Kännt mig lite rastlös på eftermiddagen, så därför blev det lite bakning igen ;o)
Denna gång ska jag dela med mig av ett recept på nötkaka som är jättegod.

Botten
1 ägg
125 g smör
1,5 dl socker
225 g vetemjöl
2 tsk bakpulver

Blanda alla ingredienser och gör en deg, tryck ut degen i en form med löstagbar kant, en liten bit upp på kanten.
Spara ca 1/4 av degen för att göra ett rutmönster över fyllningen.
Fyllning
100 g  malda eller hackade nötter eller mandel
4 st  mald eller hackad bittermandel
1 dl socker
4 msk vatten
Rör ihop alla ingredienser i en kastrull, låt det smälta ihop försiktigt, inte koka!
Häll fyllningen i formen och gör ett rutmönster av degen som är kvar.
Grädda i 200 grader ca 25 minuter.
Servera med lättvispad grädde.
Lycka till!

Jag önskar er alla en mysig kväll
Kraam
Mindy sa:

Man tackar föra grattis hälsningen..Så gott det ser ut på bilden.Ha en skön kväll.kram

2009-07-19 @ 20:18:01 | http://blondis81.blogg.se/
Cicci sa:

Kakan lät jättegod. Har idag målat mina naglar med ett orangelack. Har länge suktat efter denna vasen och nu när det var rea på den var jag tvungen att slå till. Kan heller inte få nog av kivisar, det är ett riktigt ha-begär att man bara vill ha flera.



Ha en trevlig kväll själv!

2009-07-19 @ 22:01:36 | http://mittfonster.blogg.se/
Ann-Louise sa:

Gott! Här har ätits tårta idag igen! Inte bra för figuren.... eller visst ja den har ju redan försvunnit ;-)



Kul att du hittade en bra bikini - det är det svåraste köp jag gör alltid! Så Grattis!!



ha en bra start på veckan nu!



Kraam

2009-07-19 @ 23:05:45 | http://annlouisesvarld.blogg.se/
Bella sa:

Smaskigt gott det ser ute, nu vaknade sötsuget i mig :)



Visst är det tråkigt med regn på semester,några dagar är ju okej då man kan pyssla inne och fixa sånt där som man inte hinner med annars, men man behöver de där lata sköna soldagarna på stranden...



Det tar ett tag att lära sig sin mindfuelness, men så bra när man kommer in i det, gjorde det när jag gick på KBT förra året...



Ha en bra söndagkväll



Kramar Bella

2009-07-19 @ 23:24:24 | http://bellasvagtillbaka.blogspot.com/
Annas inspiration sa:

Ser himmelskt gott ut!

2009-07-20 @ 12:45:55 | http://annasinspiration.blogg.se/

Kommentera inlägget här.

Namn:

E-postadress (Publiceras ej):

URL/Bloggadress:
Spara uppgifter (tills nästa gång du kommenterar)

Kommentar:

RSS 2.0